Mercedes-Benz Sverige AB marknadsför sina bilar som ”miljövänliga”. Det strider mot lagen, menar KO som nu stämmer bolaget i Marknadsdomstolen. Det skriver KoV i ett pressmeddelande.
Det är inte tillåtet att använda svepande formuleringar som ”miljövänlig”, ”gynnar miljön” och ”bra för miljön” när det handlar om en produkt som typiskt sett innebär en belastning för miljön, menar KO.
KO menar att bara för att en bil i skatterättslig mening kallas ”miljöbil” innebär det inte att bilen får marknadsföras med påståenden som till exempel ”miljövänlig”.
KO konstaterar också att det ställs höga krav för att få marknadsföra produkter med miljöargument och då räcker det inte att bara komma med svepande formuleringar. Den miljöinformationen som lämnas i reklamen är till exempel inte tillräckligt utförlig och därför strider den mot god marknadsföringssed, menar KO.
Alternativt rör det sig om vilseledande marknadsföring eftersom bolaget lämnat vilseledande uppgifter om bilarnas positiva påverkan på miljön, skriver KoV.
Även GP har en artikel om detta.
KO, Mercedes, Bil, Miljöargument, Marknadsföring
Lämna ett svar