Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » McDonalds gör en Ica Maxi
  • Märkning, Mat & dryck 14.05.2010

    McDonalds Det liknar avslöjandet av Ica Maxis ommärkning av köttfärs på flera sätt. Både tilltaget, att sätta ny tidpunkt på gamla varor, och avslöjandet, att medias granskare sätter egna märken på varorna för att avslöja fusket. Dessutom är det Svt som står för avslöjandet i båda fallen.

    Den här gången är det McDonalds-restauranger som säljer gammal mat som ny. En av kedjans affärsidéer är att maten alltid ska vara fräsch. De har regler för hur lång tid det får gå mellan att maten lagas och att den säljs. Annars ska den kastas.

    Men det finns restauranger som bryter mot reglerna, avslöjar Svt:s Dokument inifrån i ett kommande reportage. Uppgifterna släpps via Rapport och refereras av TT i en artikel som publiceras i många tidningar.

    Programmet har intervjuat flera anställda som vittnar om fusket.

    -De sa ”kasta inte” och att jag skulle ändra tidskoden. Jag visste att det inte är okej, det är inte ärligt, säger ”Rosa” som fortfarande arbetar på McDonalds och inte vill gå ut med sitt riktiga namn, till Svt.

    McDonalds drivs i franchisingform. Det innebär att ägarna till en restaurang hyr varumärke och koncept från McDonalds, men i praktiken är egna företagare. De ser naturligtvis främst till den egna plånboken.

    McDonalds centrala ledning visar naturligtvis upp en passande upprördhet, avslöjandet skadar varumärket. Men inte ens de kan vara speciellt förvånade. Incitamentet till fusk finns inbyggt i franchising-upplägget och uppenbarligen har de inte haft egna kontrollmekanismer.

    Jag är övertygad om att McDonalds kommer att hyra in dyra konsulter för krishantering, och starta egen kontroll. Vi kommer att få höra mer om detta.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 7:16

  • En Kommentar

    • McDonalds' skriver:

      Hej,
      Jag förstår att det uppstår många frågetecken efter de inslag som har visats i media. När felaktigheter kommer till vår kännedom tar vi dem alltid på största allvar, utreder och åtgärdar dem.

      McDonald’s standard är bland de högst ställda i hela livsmedelsbranschen. Alla har ett ansvar att se till att reglerna följs och varje avsteg är oacceptabelt.

      Det är viktigt att inte blanda ihop McDonald’s högt ställda krav och standarder med branschens riktlinjer. Våra gäster kan känna sig helt trygga ur matsäkerhetssynpunkt. Tiominutersregeln är McDonalds’ egen regel som vi har för att våra hamburgare ska smaka som allra bäst. Det är inte en fråga om matsäkerhet.

      Ni kan lita på att vi tar uppgifterna på stort allvar och att vi kommer att agera för att säkerställa att vi gör rätt på våra restauranger och för att ni ska återfå förtroendet för oss.

      Hälsningar
      Sara Jansson
      McDonald’s Kundservice McSvar

      Jag har varit mycket tveksam till att publicera denna kommentar från företaget. Den är generell och har antagligen skickats till alla bloggar som tagit upp Svt:s avslöjande. Därigenom hamnar den nästan i kategorin meta-kommentar./ Carl

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.