web analytics
  • riktningar Jag blir nästan full i skratt när jag läser GP:s artikel. Närproducerat är populärt och de flesta vill veta var en produkt är gjord, och av vem. Kanske rent av hur.

    Det har gett upphov till en del av marknadsföringen, som brukar kallas storytelling (historieberättande). Tanken är att en bra historia kring produkten förbättrar den marknadsmässigt.

    GP har tagit sig före att granska några stories, framför allt vad som signaleras med ortsnamn. Det visar sig att många av de varumärken som signalerar närhet och lokal produktion i själva verket är producerade av multinationella livsmedelsjättar och kanske inte ens på den plats som signaleras av varumärket. Och råvarorna kommer ofta från andra länder.

    Exempelvis är köttet i Onsalakorven inte svenskt utan från Danmark och Finland. Charkmärket Lönneberga tillverkar en rostbiff som inte är från Småland utan görs på en fabrik i Halmstad – med kött från Polen, berättar GP.

    Det här är en sport man kunde ägna sig åt länge – och hitta en uppsjö av fantasifulla namn för varumärken. Och lika många stories som har sitt upphov hos en pr- eller reklambyrå.

    Å andra sidan finns det sanna historier som det talas tyst om. Ta reda på den verkliga historien bakom Bullens pilsnerkorv, till exempel!

    Uppdatering: Konsumentföreningen Stockholm har skrivit till Livsmedelsverket, med anledning av GP;s artikel. De vill veta om det är okej att en korv signalerar gammalt beprövat recept och original när köttråvaran kommer från Danmark respektive Finland, dels om det är korrekt eller ej att ursprungsmärkningen kan stå lite varstans på förpackningen så man som intresserad konsument ska behöva leta efter den, skriver min vän Louise på sin blogg.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 21:29

  • En Kommentar

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *