Min vän Magnus Berg, bloggare med stort intresse för konsumentfrågor, har ett förflutet som fotograf för tidningen Råd&Rön. Magnus tipsar mig om ett mindre känt initiativ från Ica, det de kallar prisgarantin eller 25-kronan.
Om du har fått betala ett högre pris i kassan än det som står angivet på hyllkant eller ska du få tillbaka mellanskillnaden, men även 25 kr eller likvärdigt erbjudande som tack för att du påtalat detta fel. Prisgarantin gäller när kassörskan läser av med streckkodsläsaren, det vill säga om det felaktiga priset är inprogrammerat i kassan, skriver Ica på sin webbplats.
Prisgarantin gäller i alla ICA-butiker. Det är ICA-handlarna gemensamt som har beslutat om denna prisgaranti, enligt Ica.
Magnus berättar också att han råkat ut för att Ica-affärer inte vill kännas vid detta åtagande. I såna fall – stå på dig!
Jag har tidigare bloggat om att det förvånansvärt ofta blir fel i kassan. Med risk för att upprepa mig, kolla priset inne i affären, och kolla alltid kvittot. Det kan löna sig!
PS. Besöker du Magnus webbplats – kolla bilderna också! DS.
Andra bloggar om: Ica, Priser, Kassakvitto, Prisgaranti
Lämna ett svar