För tre år sedan förbjöd Konsumentombudsmannen två annonser från vinimportörerna Bornicon & Salming AB och Vino Grosso AB. Enligt KO har de båda företagen nu brutit mot förbudet och vill därför att Stockholms tingsrätt utdömer ett vite på 200 000 kronor var, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
De båda vinimportörerna lovade 2004 att rätta sig efter förbudet som innebar att företagen inte fick lov att visa mer i sina annonser än själva produkten och råvaran. Det vill säga, det som alkohollagen tillåter när det gäller annonsering för vin och öl.
De båda förbudsföreläggandena var förenade med ett vite på 200 000 kronor.
Men nu har KO uppmärksammat att samma bolag fortsätter marknadsföra viner på ett sätt som inte är tillåtet enligt alkohollagen. Ett brott mot de tidigare förbudsföreläggandena, menar KO, som nu stämmer bolagen och yrkar att Stockholms tingsrätt dömer ut vitet.
Annonserna som i dag används är inte samma som de som förbjöds 2004, berättar Dagens Media. Bornicon & Salmings annons föreställer ett champagneglas och en löjromstoast. Vino Grosso gör reklam där en flaska står på ett bord med blommor och en vinkork bredvid. Båda annonserna strider enligt KO mot alkohollagen, som säger att reklam för alkohol bara får visa upp själva produkten, skriver tidningen.
Andra bloggar om: Alkoholreklam, Vinreklam, KO
Lämna ett svar