Köttskandalen har gjort färs av Icas kundförtroende. Nordens största mätning av varumärken och företagens anseende visar på fritt fall för Ica, skriver DN.
Den uppmärksammade skandalen med ommärkt köttfärs tär på allmänhetens förtroende. Nordic Brand Academy, som årligen gör Nordens största attitydundersökning då det gäller konsumenternas förtroende för företag och deras varumärken, har efter att köttskandalen på Ica briserade gjort en specialmätning för att se vilken på verkan denna fått för matjättens förtroende hos allmänheten.
Och reaktionen är kraftig – från att ha legat i topp tillsammans med landets starkaste varumärke Ikea har Ica halkat ned i gruppen mediokra företag. En annan effekt är att Ica upplevs som girigt.
– Våra mätningar är komplexa och fångar upp olika faktorer som påverkar anseendet. Slutsatsen man kan dra är att folk uppfattar företaget som girigt, säger Robert Gelmanovski, vd för analysbolaget Nordic Brand Academy.
Vid de årliga mätningarna tillfrågas cirka 10.000 personer vilket gör detta till Nordens mest omfattande opinionsmätning. Företagen poängsätts i ett index från noll till hundra och från ha legat i topp tre med 76,2 föll man handlöst till 58,9 och rankas bland de företag som bedöms mediokra, enligt DN.
Fallet är inte förvånande, och Ica har också sig själva att skylla. Att envist hävda att det rörde sig om några enstaka handlare var synnerligen oklokt. Senare avslöjanden tyder snarare på att fusket är satt i system inom Ica, och antagligen inte bara där.
Andra bloggar om: Kött, Datummärkning, Ica, Förtroende, Varumärke
Lämna ett svar