Ibland undrar jag om inte Telia har någon intern tävling i att hitta på nya avgifter. Att alla avgifter retar kunderna tycks de ha glömt bort.
Det gäller till exempel fakturaavgiften. I dagarna har alla kunder som har ett fast telefonabonnemang hos Telia fått ett brev med information om prishöjningar och att man går över till e-faktura. Den som vill fortsätta få pappersfaktura får betala 19 kronor extra för det, med hänvisning till miljöbelastningen, berättar GD.
Det innebär till exempel att alla de som saknar Internet-anslutning kommer att få betala extra, likaså de som betalar via autogiro, men inte vill ha e-faktura. Det retar många kunder, berättar GD i en uppfäljningsartikel.
Men det är inte nog med detta. Nyligen betalade en god vän en faktura dubbelt. Telia betalade tillbaka pengarna, med en utbetalningsavi, men drog 30 kronor i ”återbetalningsavgift”. Behöver jag säga att min gode vän raskt flyttade sitt abonnemang till en annan operatör.
Så enkelt är det att förlora kunder. Men det verkar inte bekymra Telia. Kundrelationer verkar inte vara deras grej, i stället räknas bara deras utgifter. Snart har de väl bara kvar de kunder som av olika skäl inte kan flytta sina abonnemang.
Andra bloggar om: Telia, Avgifter, Fakturaavgift, Räknenissar
[…] Det främsta skälet till avgifterna är nog att få oss att betala via e-faktura, vilket underlättar för företagen. Men det missgynnar dem som inte har en anslutning till Internet, och avgifterna motsvarar knappast företagens kostnader. Frågan är om inte räknenissarna hittat en ny kassako. Hur som helst, det retar kunderna. […]