Nyckelhålet är antagligen vår mest kända livsmedelsmärkning, som ägs av Livsmedelsverket. Den har också exporterats till två nordiska länder.
Föreskriften som innebar att även Norge och Danmark införde nyckelhålsmärkning kom för ett år sedan, den 17 juni 2009. Sedan dess har antalet nyckelhålsmärkta produkter stigit kraftigt. I Sverige finns i dag omkring 2 500 nyckelhålsprodukter på marknaden, i Norge 500-600 och i Danmark minst 500, berättar Livsmedelsverket.
Nyckelhålet är välkänt i alla tre länderna. I Danmark känner nu 83 procent av dem som handlar mat till symbolen. I Norge är motsvarande siffra 89 procent och i Sverige, som har använt nyckelhålet Nyckelhålet i 20 år, 98 procent.
Var fjärde svensk som handlar mat anser att nyckelhålet gör det enklare att välja hälsosam mat i butiken och en tredjedel tycker att det finns för få nyckelhålsmärkta produkter, enligt verket.
Själv funderar jag ibland. När nyckelhålet dyker upp på grönsaker känns det onödigt.
Andra bloggar om: Nyckelhål, Nyckelhålsmärkning, Livsmedel, Märkning
Lämna ett svar