Reseföretag i Sverige är dåliga på att svara i telefon när kunden ringer, enligt en färsk undersökning som refereras i SvD. I Storbritannien har nyligen gjorts en annan undersökning där branschens online-kundtjänster får underkänt. ”Vi känner inte igen oss”, säger Peter Hellström på Fritidsresor till SvD.se.
Bakom den svenska undersökningen står callcenterföretaget Teleperformance. Förra året toppade branschen undersökningen, men i år föll de till en bottenplats bland de sju branscher som undersöktes. 30 samtal ringdes till varje företag och efter det bedömdes samtalet utifrån tio kriterier.
Fick uppringaren vänta längre än fem minuter på svar blev det noll poäng på samtliga kriterier. Totalt förblev vart femte samtal till ett reseföretag obesvarat efter fem minuter.
– Resebranschen har ju flyttat en stor andel av sina bokningar till internet, säger Christine Granström, försäljningschef på Teleperformance, till SvD.
Andra bloggar om: Resor, Kundtjänst
Lämna ett svar