Det är svårt att hitta miljömärkta plagg i de svenska butikerna. Det konstaterar organisationen Sveriges Konsumenter efter en granskning av ledande klädkedjors utbud och marknadsföring av miljöanpassade kläder.
– Klädproduktion är en stor miljöbov och företagen måste ta ett större ansvar. De bör utöka miljösortimentet så att vi som vill köpa kläder med mindre miljöpåverkan enkelt kan göra det, säger Christin Holm, projektledare vid Sveriges Konsumenter, i ett pressmeddelande.
De sex klädföretag som ingått i undersökningen är H&M, Indiska, KappAhl, Lindex, Polarn O. Pyret och Åhléns. Totalt 24 butiker har besökts för att kartlägga utbudet och hur miljömärkta kläder exponeras i affärerna. Webbplatser har granskats och butikspersonal och chefer har intervjuats. Undersökningen visar att miljöprofilerade kläder inte lyfts fram tillräckligt tydligt i butikerna och det finns mer alternativ för kvinnor och barn. Vad gäller kunskapen bland personalen är den skrämmande låg, enligt Sveriges Konsumenter.
Även TT skriver om undersökningen.
Andra bloggar om: Kläder, Miljömärkning, Miljöriktiga kläder
Lämna ett svar