Ica vill få kunderna att skänka mer pantpengar till välgörande ändamål. Det går inte att lita enbart till viljan att göra gott, tror Ica. Den som trycker på biståndsknappen ska därför få en lott och kunna vinna pengar, berättar Sydsvenskan.
– Vi vill premiera det goda beteendet, säger Icas Peter Wigstein.
Varje månad skänker svenskar runt 700 000 kronor i pantpengar till välgörande ändamål. 300 000 kronor från Icas maskiner och 400 000 kronor från Coops.
Nästa år planerar Ica att gå om Coop genom en storsatsning. Peter Wigstein, Icas sponsorchef, har tillsammans med Röda Korset, Världsnaturfonden och Childhood Foundation, dragit upp en strategi som ska få Icas kunder att skänka mer än en miljon kronor per månad.
Varje månad skänker svenskar runt 700 000 kronor i pantpengar till välgörande ändamål. 300 000 kronor från Icas maskiner och 400 000 kronor från Coops.
Nästa år planerar Ica att gå om Coop genom en storsatsning. Peter Wigstein, Icas sponsorchef, har tillsammans med Röda Korset, Världsnaturfonden och Childhood Foundation, dragit upp en strategi som ska få Icas kunder att skänka mer än en miljon kronor per månad.
Idag går runt sju procent av panten från automaterna till Röda Korset. Ica tror att andelen pantare som väljer att trycka på biståndsknappen kommer att öka om man får chans att vinna något på sitt pantkvitto.
– Det blir fråga om småvinster, säger Peter Wigstein.
Det finns dock ett problem för Ica. Lotteriinspektionen är motståndare till planerna. Ärendet ska avgöras under första halvåret 2008.
– Vi räknar med att detta kommer igång under nästa år, säger Peter Wigstein, till Sydsvenskan.
Det kanske inte är en ren slump att Ica går ut med det här just nu. De gör väl allt för att tvätta av sin solkiga image.
Andra bloggar om: Ica, Pant, Pantautomat, Lotteri
Lämna ett svar