Det kommer att bli mer reklam i radio och tv, när den nya radio- och tv-lagen träder i kraft den 1 augusti 2010. Det är Ekot som berättar om hur branschen gnuggar häbderna.
Svenska kanaler får samma spelregler som i övriga EU, vilket till exempel innebär att det inte längre behöver gå 20 minuter mellan reklaminslagen. En annan nyhet är att lagen öppnar upp för produktplacering.
– Den ökade reklamöppningen ger en effekt direkt. Så länge det finns en efterfrågan på reklam så är det klart att om vi får lite mer reklamtid kommer det ge positiv effekt, säger Peter Lindström, kanal och tablådirektör på TV4, till Ekot.
Den positiva effekt han talar om är klirr i kassan för bolaget. Det är inte svårt att gissa vilka brascher som lobbat igenom lagändringen. Men för oss tittare är den nya lagen knappast en positiv nyhet. Jag tror att de flesta, precis som jag själv, bara blir irriterade av korkad reklam. Många reklammakare verkar tro att vi tittare är intelligensbefriade, det irriterar.
Uppdatering: Även TT Spktra och DN berättar om lagändringen.
Andra bloggar om: Radio, Tv, Reklam, Marknadsföring
Lämna ett svar