Har du irriterat dig på lång väntan när du ringer till kundservice? Längst får du vänta hos telekombolagen, visar en undersökning från SAP, som arbetar med affärssystem. Undersökningen refereras av DN.
Av de drygt 1.000 tillfrågade svenskarna tycker 88 procent att det är irriterande eller mycket irriterande att få vänta länge i telefon. Uthålligheten är begränsad. I enkäten säger 52 procent att det är rimligt att vänta högst tre minuter. Ytterligare 47 procent kan tänka sig att vänta i tio minuter. Bara en enda procent klarar mer än trettio minuter utan att bli irriterad.
Nästan hälften av de tillfrågade har erfarenheter av att vänta mer än en halvtimma i telefon när man kommer till kundservice. Bara 6 procent har inte lagt på luren och gett upp någon gång under det senaste året.
De flesta upplever också att väntetiderna blivit längre.
Men det finns även andra irritationsmoment för den som vill ha kontakt med ett företag eller en myndighet.
Ungefär 75 procent tycker att det är irriterande att navigera sig fram med hjälp av knapparna på telefonen – värre än att bli vidarekopplad och få berätta sitt ärende igen.
Andra bloggar om: Kundservice, Kundtjänst, Telefon
Det värsta är företag som bjuder på långa väntetider och dessutom använder sig av 0771-nummer. (Tre, Nordea, ElGiganten, ComHem och många fler.) Har man flaterate-avtal med teleoperatören så blir man ”glatt” överraskad av extraavgifterna på nårgra tio bara för man suttit i telefonkö hos dessa tjuvaktiga företag. Klagar man så påstår de glatt och lögnaktigt att ”samtalet kostar som ett vanligt samtal”.
En gång satt jag i fyrtio minuter för att sedan bli bortkopplad. Efter ytterligare en halvtimme fick jag framfört mitt ärende. Men det blev till att ringa en gång till eftersom de inte fattat vad jag menade. Som belöning fick jag ett påslag på nästa trettio kronor på min teleräkning. Tack och adjö till sådana företag.
All väntan är av ondo egentligen och kömusiken etter värre om inte ljudkvaliteten är bra.
Spray hade åtminstone tidigare en röst som återkom. ”Du kan alltid kontakta oss via mail … ” När man hade problem med just mailfunktionen.!?
Kom man slumpmässigt fram till supporten verkade det sitta någon fullständigt okunnig som svarade – och frågade – efter någon uppgjord mall. Sällan enligt framfört problem.
Kunnig personal i sopportrarna skulle säkerligen minska kötiderna genom att ta tag i kundens problem och ge rätt anvisningar.
Hur ofta skylls det inte på ev. andra inblandade operatörer? Spray-mail via Telia-uppkoppling eller annan.
Det gäller verkligen att välja operatör som inte dras med problem utan att inse det kan jag påstå efter två års frihet från supporters.
Vid situationer när man måste vänta i telefon är en högtalartelefon perfekt. Den reducerar visserligen inte kostnaden men lidandet det innebär att inte kunna ägna tiden till något annat än att sitta med en lur mot örat.
Sedan tycker jag Telia är ganska roliga, eller vad man ska använda för ord. När man ringer dit berättas att samtalet kan komma att spelas in som ett led i att förbättra Telias service. Sedan får man veta att väntetiden är 40 minuter.
Inte behöver samtal spelas in för att Telia ska veta hur de först och främst bör förbättra sin service.