Researrangören Flyhome, som specialiserat sig på resor till Irak, har försatts i konkurs. Cirka 600 resenärer har blivit strandsatta i Irak, berättar TT och DN i en artikel.
Men det kan bli svårt att få ersättning, konstaterar jag efter att ha läst Konsumentverkets pressmeddelande om konkursen och samma slutsats drar GP i en artikel.
Har man enbart köpt en flygbiljett omfattas inte resan av resegarantin och Allmänna reklamationsnämnden prövar inte ärenden mot bolag i konkurs. Det är inte heller troligt att det går att få ersättning från konkursboet.
Två möjligheter återstår: har man betalt resan med kredit- eller bankkort finns möjlighet till ersättning från kortutgivaren och resan kan också omfattas av en reseförsäkring. Antingen har man löst en separat sådan eller också ingår en sådan i hemförsäkringen.
KoV uppmanar alla drabbade att ta kontakt med konsumentrådgivarna i sin kommun.
Andra bloggar om: Flyhom, Researrangör, Konkurs, Flygbiljett
Lämna ett svar