Otaliga mejl kommer för alltid att vara förstörda för uppåt 300.000 Teliakunder. Men bolaget lovade att problemen med e-posttrafiken skulle vara lösta från och med lördagen, enligt en TT-artikel.
Enligt Erik Hallberg, chef för Telia Soneras bredbandstjänster i Sverige, handlar det om totalt cirka 1,8 miljoner mejl som inte har kunnat levererass.
Det var en av bolagets sex centrala mejlservrar som kraschade. Problemet började redan på nyårsdagen och förvärrades under de följande dagarna – och i torsdags kraschade servern, och även den back-up som fanns var oanvändbar. Vad som orsakade kraschen var på lördagen oklart.
Men felet drabbade en sjättedel av bolagets internetkunder och påverkade runt 300.000 e-postkonton, skriver TT.
Jag, som arbetat mycket med It-säkerhet, kan inte annat än höja ett förvånat ögonbryn. Hade Telia ingen replikering och redundans? För en så här viktig funktion brukar man göra exakt samma saker på två olika maskiner, som står på olika ställen. Om den ena går ned så kan den andra ta över, med exakt samma innehåll och funktionalitet. Förvånande nog verkar inte Telia ha gjort så.
Lämna ett svar