Den 1 augusti började den nya betaltjänstlagen att gälla. Jag har redan berättat om några av nyheterna i lagen. Det gäller till exempel förbudet mot extra avgifter vid betalning med kort.
Den nya lagen påverkar även de som förmedlar betaltjänster, till exempel mobiloperatörerna. Det går ju att köpa till exempel buss- och parkeringsbiljetter via mobilen. Operatörerna kommer nu att behöva ansöka hos Finansinspektionen om att bli förmedlare av betaltjänster, och får ett ökat ansvar för de tjänster de förmedlar.
Det gäller till exempel oönskade prenumerationer på ringsignaler och frågesporter eller modetips. Konsumentverket har fått in åtskilliga anmälningar som gäller denna typ av tjänster. Det kan vara svårt att få kontakt med det företag som ligger bakom tjänsten och mobiloperatörerna har ofta slagit ansvaret ifrån sig. Vi förmedlar bara betalningen och har inget ansvar för själva tjänsten, säger de.
När jag nyligen pratade med ställföreträdande KO, Agneta Broberg, berättade hon att KoV ställer förhoppningar om att den nya lagen ska få mobiloperatörerna att ta ökat ansvar för de tjänster de förmedlar, och att det ska bli lättare att få stopp för oönskade tjänster.
Men hur det blir med den saken återstår att se, nåot ärende har naturligtvis inte prövats ännu.
DN har en artikel om ditt ansvar för ditt kort, som bland annat regleras i den nya lagen.
Andra bloggar om: Betaltjänstlagen, Betalningar, Betalningsförmedling
Lämna ett svar