web analytics
  • Böcker, Kultur & Nöjen 05.08.2010

    Det kan skilja nästan hundra kronor mellan olika e-böcker beroende på förlag, men också hur länge de varit ute och om de finns i pocket, skriver DN som har tittat på den svenska marknaden.

    Nyligen meddelade nätbokhandeln Amazon att de sålde fler e-böcker än pappersböcker i USA. Men e-böckerna har inte fått samma genomslag här i Sverige.

    Det kanske beror på att det inte funnits speciellt många läsplattor tillgängliga här. Adlibris lanserade i våras sin egen läsplatta, Letto, som är slutsåld. Och Apples omtalade läsplatta, IPad, som också kan funka som dator, har ännu inte släppts på den svenska marknaden.

    Så e-boksmarknaden är ännu i sin linda i Sverige, och förlagen har ännu inte riktigt bestämt sig för hur de ska prissätta e-böckerna.

    -Vi testar oss fram. Kanske är det tiden en bok har varit ute som ska styra priset. Eller efterfrågan, säger Magnus Nytell, ansvarig för digital utgivning på Bonnierförlagen, till DN.

    Det finns en annan märklig regel som styr priset. En e-bok har momssatsen 25 procent medan en pappersbok är belagd med kulturmoms, 6 procent. Varför, kan man fråga sig.

    E-boksmarknaden lär jag få anledning att återkomma till. Men jag, som är blindstyre, fortsätter nog med mina ljudböcker ett tag till.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 19:10

  • En Kommentar

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.