Vi har en konsumentminister som inte har gjort sig känd för någon högre aktivitet inom konsumentpolitiken. Jag skulle bli förvånad om ens ett par procent av svenskarna visste att hon heter Nyamko Sabuni (fp).
Det var därför med stor spänning som jag tog del av pressmeddelandet om hennes förslag till ny marknadsföringslag. Men jag blev besviken, förslaget visade sig bara vara en anpassning av lagen till EU-direktivet om otillbörliga affärsmetoder. Några andra nyheter verkar inte finnas.
I den nya lagen finns ett uttryckligt förbud för upprepade och oönskade kontakter per telefon, skriver TT. Det finns också en generell bestämmelse mot aggressiv marknadsföring, vilket även kan omfatta försäljare som söker upp en konsument på gatan eller i hemmet.
Vilka metoder som ska anses aggressiva, till exempel hur sent på kvällen man kan bli uppringd, blir upp till Marknadsdomstolen att avgöra.
I och med att uttryckliga förbud för olika affärsmetoder nu ska införas i lagen, räknar regeringen med att fler fall kommer att prövas och att företag blir mer återhållsamma i sina metoder när risken för sanktioner ökar.
I den nya lagen svartlistas uttryckligen 31 affärsmetoder, bland annat vissa lockerbjudanden. Sabuni anser att det i dag är alltför vanligt att konsumenter lockas i väg till en affär, för att sedan upptäcka att varan med det billiga priset i reklamen redan är slut, eftersom så få fanns i lager. Ministern hoppas att den nya lagen ska göra lockerbjudanden mer pålitliga, enligt TT.
I och med den nya lagen införs också ett förbud mot direkta köpuppmaningar i reklam till barn i samtliga medier. Dessutom behålls förbudet att rikta reklam till barn under 12 år i TV-sändningar.
En del bedömare anser att förbudet om reklam till barn strider mot EU-direktivet. Men regeringen står alltså fast, vilket är bra. Men det hade nog funnits utrymme för andra förändringar än vad direktivet föreskriver. Vi får nog byta minister innan det blir ens krypfart på det konsumentpolitiska området. Annat än anpassningar till EU-direktiv.
Andra bloggar om: Konsumentpolitik, Marknadsföringslag, Konsumentministern, Nyamko Sabuni
Lämna ett svar