Konsumentverket har sedan sommaren 2009 fått en lång rad anmälningar mot elleverantören Min El.
Vissa har klagat på att de fått ett bekräftelsebrev från Min El om att avtal ingåtts, trots att de aldrig varit i kontakt med Min El. Andra har fått samma bekräftelsebrev efter att de endast sagt ja till skriftlig information om erbjudandet. Enligt andra anmälningar har säljare från Min El felaktigt påstått att de kommer från konsumentens nuvarande energibolag eller att det är samma ägare bakom båda bolagen.
Efter ett förbudsföreläggande, med ett vite på en halv miljon kronor, från KO har nu bolaget lovat bot och bättring skriver KoV i ett pressmeddelande. Enligt Min El har nu en kontrollfunktion införts som ska förhindra att avtal ingås utan konsumentens uttryckliga medgivande.
Företaget har även godkänt KO:s föreläggande med förbud mot de kritiserade metoderna.
Andra bloggar om: Min El, Försäljningsmetoder, KO, Konsumentverket
Lämna ett svar