Från och med 1 januari 2009 blir det obligatoriskt att märka ekologiska produkter med en särskild logotyp. Logotypen ska användas på samtliga färdigförpackade livsmedel med minst 95 procent certifierade ekologiska ingredienser, berättar Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.
När logotypen används ska även kontrollorganets kodnummer anges. Utöver EU-logotypen är det tillåtet att använda frivillig märkning enligt privat standard, t.ex. KRAV, även efter 1 januari 2009.
Jordbruksminister Eskil Erlandsson ser fram mot den nya märkningen.
– Det är bra att vi i framtiden kommer att ha en gemensam logga för hela EU. Min förhoppning är att den bland annat kommer att bidra till en ökad handel, som i sin tur ger upphov till mer ekologisk mat i butikerna, säger han till GP.
Krav och liknande organisationer inom EU har dock länge försökt kämpa emot ekomärkningen.
– Vi anser att det är olyckligt med ett obligatorium, att staten och EU ska tvinga fram användningen av en gemensam logotyp. Vi tycker att det är något som är upp till marknadens aktörer och privata intressen, säger Kravs informationschef Jessica Elgenstierna.
Krav har dessutom starka invändningar mot att det nya märket innehåller ordet ”bio”.
– I många länder säger bio ingenting. I de nordiska länderna heter det ju eko och i Storbritannien kallas produkterna ”organic”. Det här känns som ett hastverk. Om de nu vill tvinga igenom en ny symbol borde de ha ägnat litet mer tid åt utformningen, säger Jessica Elgenstierna till GP.
Andra bloggar om: Ekologiskt, EU, Märkning, Logotyp
[…] har dragit tillbaka den nya logotyp, som röstades igenom i januari 2008, berättar Livsmedelsverket i ett pressmeddelande. […]