Sydsvenskan har en intressant artikel som illustrerar min tes om ojämlikheten när det gäller att sluta avtal.
Artikeln handlar om en kille som bytte el-abonnemang över Internet. Kort därefter märkte han att hans gamla bolag hade ändrat villkoren. Han ville ångra sig. Det nya bolaget, Storuman energi, hävdade då att regler om distansavtal inte gäller el-avtal. Trots att de normalt gäller avtal tecknade över Internet. Bolaget har fortsatt hävda sin ståndpunkt, trots att allmänna reklamationsnämnden get kunden rätt. Hur det kommer att gå vet vi ännu inte.
Fallet illustrerar åter igen ojämlikheten mellan storbolag och deras kunder. Som kund har du ofta inte möjlighet att hävda din rätt, av ekonomiska skäl. Du har möjligtvis råd att dra en tvist inför rätta i en första instans, om målet inte är alltför komplicerat. Om utslaget där går emot dig, eller om motparten överklagar, måste du bekosta vidare processande själv. Det rättsskydd du har i hemförsäkringen har inte hängt med. Många privatpersoner väljer då att lägga ner det hela, trots att det upplever att de har rätt. Något rättsskydd från staten kan de inte heller räkna med.
Med en dåres envishet hävdar jag: Det här är något som regering och riksdag borde ta itu med. Speciellt på de ”avreglerade” marknaderna, där storbolag får härja fritt. Som kund har du inte mycket att sätta emot. Regeringen har sagt att konsumenterna ska vara starka, eller är det bara nyspråk.
Jag lär komma igen i frågan. Med en dåres envishet.
Andra bloggar om: Elavtal, Avtal, Elmarknad, Rättsskydd, Storuman energi, Regeringen
Lämna ett svar