Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Enklare att byta operatör i framtiden
  • Telekom 21.10.2010

    Det måste bli enklare att byta operatör för telefoni, mobiltelefoni eller Internet, anser PTS. Deras pressmeddelande refereras också av TT i flera tidningar.

    Bland annat vill PTS att teleoperatörerna tvingas att korta uppsägningstiderna och slopa kostnaden för att låsa upp sim-kort. Men en lagändring är nödvändig för det, skriver PTS och har gett ut en rapport om saken.

    I våra nordiska grannländer är marknaden betydligt hårdare reglerad i lagen. Där är uppsägningstiderna max en månad samtidigt som simkortslåsen upphör automatiskt när bindningstiden är slut.

    Men det ska också bli enklare att byta operatör i andra delar av telekommarknaden.

    – Att konsumenter kan välja och välja bort erbjudanden utan onödiga inlåsningar är en förutsättning för en fungerande marknad. Vi i Sverige bör närma oss de övriga nordiska länderna när det gäller möjligheten att byta. De lagändringar vi föreslår i rapporten skulle förbättra situationen betydligt, säger PTS generaldirektör Göran Marby.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 19:23

  • 2 Kommentarer

    • Charliena skriver:

      Jag vet inte om det är TT eller du som fått allt om bakfoten. Men både du och gp skriver om ”att låsa upp sim-kort.” vilket får mig att bli galen eftersom det är så fel. Du vet inte vad du pratar om! Dessutom har du bara kopierat gp’s artikel…

      http://www.charliena.se/2010/10/21/research-nagon/

      Där kan du läsa om vilka fel du har gjort.

    • Det finns mycket att säga om telekomföretagens sätt att sköta sina kundkontakter. Till stor del beror detta på att vår konsumentlagstiftning och myndigheter som skall tillämpa regelverken närmast kan betraktas som ”lame duck”. Var och en som tvingats läsa det finstilta i företagens villkor har också kunnat konstatera att tillräckligt stora gråzoner tillåter olika tolkningar. Utifrån en nyligen avslutad process mot TeliaSonera Sverige AB, där Hovrätten över Skåne och Blekinge befriade mig från att betala ett orättfärdigt krav, vill jag lämna följande råd till alla konsumenter som kommer i beröring med telekomföretagens säljare.

      Skriv inte på några avtal på stående fot!
      Om du nödvändigtvis måste/vill byta till en annan operatör, skriv in i avtalet att
      bytet skall ske när befintligt avtal kan sägas upp utan brytnings-/uppsägnings-kostnader eller en bestämd tidpunkt där du själv har kontroll över dessa kostnader. I de flesta fall ingår i företagens blanketter en fullmakt till ”portering” av telefonnummer. I denna fullmakt kan du kräva att dina gamle operatör skall inhämta din uppsägning av avtalen med denne och meddela vilka kostnader som uppstår. Se till att din nye operatör står för alla extra-/merkostnader som uppstår i samband med bytet. Vill han inte det – riv avtalet direkt!!

      Telekomföretagen har anammat en praxis att betrakta en begäran om portering även som en uppsägning. Naturligtvis vill din nye operatör ha dig så fort som möjligt och den gamle ser sin chans att tjäna en hacka på ditt byte när han nu inte kan ha dig kvar som abonnent. Av någon anledning nämns inte portering i TeliaSonera Sverige AB’s villkor!!!! (Hur det ligger till hos andra operatörer vet jag inte.)

      Ytterligare en gråzon i villkoren är ”dröjsmålsränta”. Telekomföretagens sätt att hålla sig undan för klagomål är många, ibland kan man inte nå kundtjänst per e-post, telefonlinjerna är kopplade till väntslinga, nonsenssvar på framförda klagomål etc. Räntedebitering sker från förfallodagen – även om företaget har sölat eller inte vill svara på dina klagomål. Dels skall du betala räntekostnader och dels tar telekomföretagets egen inkassobyrå snabbt över indrivningen av pengarna. Hot om inkasso, betalnings-anmärkningar, kronofogde och tingsrätt är dessa företag bra på. Tyvärr får du ingen hjälp av konsumentrådgivning, konsumentverket eller ARN för att bestrida felaktiga krav. Allmän rättshjälp finns inte längre och din hemförsäkrings rättsskydd gäller inte för belopp under självriskgränsen. Därför är de flesta konsumenter ett lätt byte vid dessa ”småbelopp”. Ingen orkar att upprätthålla en långdragen skriftväxling med indrivarna.

      Naturligtvis känns det extra frustrerande, när en polisanmälan mot en bedräglig säljare avskrivs utan vidare undersökning och att en lagman vid tingsrätten i Helsingborg inte bemödar sig att tillämpa gällande lagstiftning.

      Hovrättsdomen (FT 514-10) mot TeliaSonera Sverige AB bör därför ge även andra abonnenter möjlighet att med framgång bestrida detta företags (som själv använder sitt varumärke ”Telia” som firmanamn) felaktiga krav.

      Vi behöver en konsumentorganisation värd namnet som kan förhandla om företagens villkor, kräva lagändringar, bistå konsumenter med juridisk hjälp. Med dagens lobbytrupper i olika organ som ARN och KTIB lär vi aldrig få en ändring till stånd när till och med PTS kröker ryggen för TeliaSonera Sverige AB.

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.