Lönnebergaskinkans recept påstås vara gammalt och beprövat. Tillagningsmetoden ska ”…ge en smak som inte går att få till på konstgjord väg”. I verkligheten innehåller skinkan sju olika tillsatser, varav en smakförstärkare,. ”Lönnebergaskinka – Prima småländsk mat” står det i reklamen, trots att skinkan tillverkas i Halland. Nu anmäler Konsumentföreningen Stockholm (KfS) annonsen till Konsumentverket, enligt ett pressmeddelande.
– Det är mycket förvånande att vissa företag fortfarande tycker att det är okej att dra till med vad som helst i sin marknadsföring. Speciellt märkligt är det efter höstens intensiva debatt om hur livsmedelsreklamen utformas för att få oss att tro att maten är naturlig och producerad efter gamla metoder, trots mängder av tillsatser. säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor på KfS.
Andra bloggar om: Lönnebergaskinka, KO, Konsumentföreningen Stockholm, Marknadsföring
[…] Stockholm (KfS) anmälde Atrias marknadsföring av Lönnebergaskinka till KO. Konsumentverket har begärt ett ytrrande från Atria med anledning av […]
[…] marknadsföring av Lönnebergaskinkan har anmälts till Konsumentverket (KoV). Nyligen backade Atria och lovade sluta att använda en del argument, men […]