Tvister mellan privatpersoner och flyttfirmor är vanliga. För att råda bot på detta har Konsumentverket och flyttbranschen nu träffat en ny överenskommelse om vilka regler som gäller.
Regelverket, som heter Bohag 2010, ska ge konsumenterna ett bättre skydd. Konsumentverket sammanfattar regelverket i ett pressmeddelande och DN har en artikel.
Tvister mellan flyttfirmor och privatpersoner hanteras av Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Mellan januari och oktober i år har de fått in 41 ärenden, ungefär som förra året.
Oftast handlar det om att möbler skadats vid flytten och att konsumenten och flyttfirman är oense om vem som är ansvarig för skadan. Uppdragets omfattning och vad man kan förvänta sig att flyttfirman gör kan också vara oklart, säger Mari Gremlin, jurist på Konsumentverket, till DN.
Det finns alltså all anledning att bara anlita flyttfirmor som tillämpar det nya regelverket.
Andra bloggar om: Flyttning, Flyttfirmor, Avtal, Bohag 2010
Om man läser på flyttkonsumenter så lär man sig att anlita rätt flyttfirma och undviker flyttfirmorna som inte har rent mjöl i påsen. När man skall flytta så är det väldigt mycket att tänka på i samband med flytten flyttkartonger , flyttbil , flyttkillar hos flyttkonsumenter finner ni den hjälp ni behöver för att få en lyckad flytt. Flyttkonsumenter visar er vägen titta in till oss och ta till vara på vår flytthjälp dessutom är allt gratis.