Klädkedjan MQ försöker i sin marknadsföring framställa sig som miljövänligare än de är, anser Sveriges Konsumenter. Föreningen har därför anmält marknadsföringen till Reklamombudsmannen, skriver de i ett pressmeddelande, något som också uppmärksammas av GP.
På klädkedjans affischer och på webbplatsen står texten: ”More quality makes your wardrobe money and planet last longer”. MQ antyder i texten att deras kläder skulle vara av bättre kvalitet än andra på grund av deras utbud av märkeskläder, skriver föreningen.
Sveriges Konsumenter anser att det inte finns några bevis som säger att märkeskläder skulle vara av generellt sett bättre kvalitet än andra. Detta är ett typiskt exempel på ”greenwash” då MQ försöker framställa sig bättre än vad de i verkligheten är anser Sveriges Konsumenter.
Fotnot: Greenwash, på svenska grönmålning, kallas det när ett företag på något sätt försöker framställa sig som bättre miljökämpar än vad de egentligen är.
Andra bloggar om: MQ, Grönmålning, Greenwash, Sveriges Konsumenter, Reklam, Marknadsföring
Lämna ett svar