Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Bluffen med ”gratis”-mobiler
  • Du får mobilen gratis om du tecknar abonnemang hos oss, brukar det låta i marknadsföringen. Vad det i själva verket är fråga om är en mobil på avbetalning, via månadsavgiften. Bluffen är klassisk vid det här laget, men det senaste exemplet hittar jag i GP.

    En kvinna tecknade ett abonnemang och fick en ”Gratis”-mobil. När den första räkningen kom fick hon en smärre chock. Den var på 900 kronor. Försäljaren hade ”missat” att säga något om den förhöjda månadsavgiften under bindningstiden som gör att telefonen sammanlagt går loss på runt 2 400 kronor, skriver GP.

    Det finns inga ”gratis” mobiler, bara mobiler på avbetalning. Gå inte på den bluffen!

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 15:27

  • 5 Kommentarer

    • Phonehouse säljare skriver:

      Hon kan säga vad hon vill! Att hon har blivit lurad osv. At the end of the day är det endå hon som har skrivit på ett avtal där ”100 kronor förhöjd månadsavgift” har vart ikryssad. Om kunden väljer att inte gå igenom avtalet innan man skrivit på så är det upp till dom.
      Vi står absolut inte och lurar folk och missförstånd händer i alla brancher.

      Jag är 100% övertygad att han har sänkt hennes abonemangspris, om hon har gått med något gammalt. Hamnar man då på 900 kronor, spelar en förhöjd månads avgift på 100 kronor ingen större roll, då är det hennes ringmönster hon bör se över.

      Ord står mot ord, men det finns inget som säger att hon inte har kryddat på sin historia lite efter att hon upptäckt att det blev dyrare än hon tänkt sig.

    • Sant skriver:

      Gå inte på bluffen men se till att läsa kontraktet som du skriver under där det faktiskt står att det är en förhöjd avgfit… ingen gör det och alla gråter när de blivit ”lurade”. Skriv inte på något du inte läst genom är väl den viktigaste läxan här.

    • Andreas skriver:

      Att tanten vart riktigt korkad och inte tittat på vad hon skriver på är för mig helt oförståeligt?! Gör hon så överallt eller? Räcker bara att en helt främmande människa säger att det ”här är kalasbra” så går hon på det?
      Sen att PhoneHouse börjar tappa greppet totalt har ju också märkts de sista åren. Aggressiva försäljningsknep osv. Det behövs när man har bland dom högsta priserna bland konkurrenterna och egentligen borde lägga sig ner och självdö. En massa svindyra resor och priser bland försäljarna borde försvunnit samtidigt med 1990-talet. Då kan man ha ett bra prisläge istället.
      Eller börja att enbart lura företag å lägg ner privatförsäljningen helt.

    • Carl skriver:

      Andreas & Sant: Det är nog inte så lätt att ställa sig och läsa igenom allt när en försäljare hetsar en. Dessutom är säljarna som inte står i butik oftast från ett externt säljbolag. /Carl

    • […] med ”gratis” mobiltelefoner har pågått länge. Men som jag tidigare konstaterat är de inte alls gratis, utan i stället mycket dyra genom förhöjda månadsavgifter under lång […]

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.