Många konsumenter har problem när de anlitar hantverkare. Det visar statistik från landets konsumentvägledningar. Ofta handlar klagomålen om att arbetet blev dyrare eller inte utfört på det sätt som man trodde var överenskommet. Det skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande som gör reklam för två nya broschyrer.
Enligt Konsumentverket skulle många av problemen kunna undvikas om kommunikationen var rakare redan från början mellan konsumenter och hantverkare. För att det lättare ska bli rätt lanserar nu Konsumentverket broschyren ”Tips till dig som ska anlita hantverkare”. Broschyren innehåller allt man behöver tänka på från det att man planerar arbetet tills att det är färdigt.
Samtidigt ger verket ut en motsvarande broschyr för hantverkare, ”Tips till dig som är hantverkare”.
Båda broschyrerna går att ladda ner från verkets webbplats, där det också finns speciella sidor med tips.
Andra bloggar om: Hantverkare, Hantverkstjänster
Lämna ett svar