I min ordbok har namnet Ryanair blivit lika med att skita i sina kunder. Och de verkar ha gjort det igen.
På onsdagskvällen fick ett 70-tal andra passagerare suttit inlåsta i samma plan över fem timmar utan mat och vatten innan kaptenen klockan 23 gav upp hoppet om att kunna starta, skriver GP och TT refererar och lägger till.
När protesterna började övergå i storm hotade personalen att kalla på flygplatsens security. GP har förgäves föresökt få kontakt med ansvariga, men det lyckades TT med.
Enligt flygbolagets presschef, Stephen McNamara, berodde det på att planets kapten hela tiden fick besked om att planet kunde komma iväg.
– Att vi inte kunde sälja eller dela ut drycker eller smörgåsar till passagerarna beror framför allt på tull- och skatteregler. Men sedan vill vi heller inte ha serveringsvagnar i gångarna när vi väntar på start, det kan försena takeoff betydligt, säger han till TT.
Men planet lyfte till slut – 18 timmar försenat.
Ryanair gör tydligen allt för att skaffa sig ett ännu sämre rykte, om det nu är möjligt. Själv skulle jag aldrig våga flyga med dem.
Kan ingen ansvarig kolla upp det här bolaget ordentligt? Dags för Janne Josefsson att göra en undersökning. Jag VET att Ryanair struntar i bestämmelser om avisning, man startade flera gånger förra vintern från Säve med snö på vingarna. Tur: den blåste av, men om den hade hunnit frysa….165 dödsoffer. Man tar sig för pannan, men det är ju billigt. Nej, inte ens det, när man betalt alla avgifter.Piloterna avlönas via skatteparadis (Jersey) m.m. Fackföreningar är bannlysta. Kabinpersonalens utbildning är ett skämt. (Har visats via dold kamera i brittisk TV). Motorstopp på Landvetter efter landning där i stället för på Säve i snöoväder för tre år sedan. Avbruten start på Skavsta; i brådskan glömde man tanka.
Det är billigt att flyga med ryanair (ryamattan, en flygande matta kanske) men man ska inte behöva bli behandlad som skit, men vill man bli behandlad anständigt kanske man får betala extra…”a decent price”