Olika spel kan vara ett kul sätt att lära sig något. Det gäller både de klassiska brädspelen och spel på datorn. Min ena grabb lärde sig faktiskt grunderna till läsning med hjälp av Krakel Spektakels bokstavsspel på datorn, något han har haft nytta av.
Men när grabbarna fick en ny variant av det klassiska brädspelet Monopol, började jag fundera. I stället för monopolpengar, innehöll spelet ”bankkort” och en enkel kortläsare där man satte in och tog ut de pengar som omsattes under spelets gång. Räkneövningarna med ”sedlarna” var borta, ett pedagogiskt moment saknades.
Nu läser jag i SvD att den senaste varianten av Monopol ska spelas med datorstöd. I mitten av spelbrädet står ett datorstyrt torn som med infraröda strålar fångar upp och ger information om hur spelet fortlöper.
Från tornet ger en datorröst instruktioner till spelarna, håller koll på pengarna och ser till så att ingen fuskar. Den nya versionen kallas ”Monopoly live” och har än så länge bara presenterats på den stora leksaksmässan i New York, skriver SvD, som läst NY Times.
Det låter tjusigt, men jag undrar vilka pedagogiska moment som försvunnit den här gången. Att hålla reda på regler och själv räkna pengar, har faktiskt en pedagogisk funktion.
Själv skulle jag aldrig köpa ett sådant spel, men risken är väl att de kan få det i present från någon i släkten, som inte tänkt till. All utveckling är inte till en fördel.
Andra bloggar om: Spel, Brädspel, Datorspel, Pedagogik, Lärande, Barn
Lämna ett svar