Finansinspektionen, FI, har granskat bankernas rådgivning. Resultaten sammanfattas i rapporten Rådgivningen, kunden och lagen. FI sammanfattar:
De finansiella företagen tycks i många fall slarva med att ta in nödvändiga uppgifter om kunden för att kunna lämna råd, som exempelvis information om kundens ekonomiska situation, kunskap och erfarenheter. Flera företag tycks inte dokumentera rådgivningen på ett korrekt sätt eller uppfylla kravet på att lämna ut dokumentation till kunden. FI anser också att gränsdragningen mellan rådgivning och försäljning i vissa fall är otydlig.
Lagen om finansiell rådgivning trädde i kraft 2004. Den innebär bland annat att:
- finansiella rådgivare måste ha kompetens för sin uppgift
- rådgivningen ska dokumenteras och lämnas till kunden
- rådgivningen ska anpassas till konsumentens förutsättningar och behov
- rådgivaren kan bli skadeståndsskyldig för vårdslös rådgivning
Läs rapporten (pdf).
Andra bloggar om: Banker, Finansiell rådgivning, Finansinspektionen
Lämna ett svar