Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » IP-telefoni krånglar ofta
  • Telekom 11.03.2008

    IP-telefoni, det vill säga telefoni över internet eller kabel-tv-nätetet, blir allt vanligare. Det är också ett ekonomiskt intressant alternativ till fast abonnemang. Själv halverade jag mina telefonkostnader när jag övergick till IP-telefoni för något år sedan. Men det finns en nackdel, under de senaste månaderna har jag haft avbrott flera gånger. Under några dagar har telefonen bara fungerat sporadiskt.

    Men det gäller tydligen inte bara mig. Ip-telefoni krånglar betydligt mer än vanlig fast telefoni. Klagomål på avbrott är tio gånger vanligare, enligt statistik som Konsumenternas tele- och internetbyrå (KTIB) tagit fram åt GP.

    I fjol fick KTIB 96 klagomål på avbrott med ip-telefoni. Det är 1,9 klagomål per 10 000 kunder. Under samma period kom 107 anmälningar om avbrott med fast telefoni. Det är 0,2 klagomål per 10 000 kunder, skriver tidningen.

    Sannolikt finns det ett stort mörkertal – långt ifrån alla avbrott anmäls. Men tendensen är ändå klar. Den som vill ha en telefon som alltid fungerar kan alltså göra klokt i att vänta med teknikbytet.

    – Det finns förbättringar att göra när det gäller säkerhet och stabilitet. Om fem år kommer tekniken att vara mer utvecklad än i dag, säger Mattias Grafström på KTIB till GP.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:06

  • En Kommentar

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.