I ett nyligen avgjort ärende (2009-10258) anser Allmänna Reklamationsnämnden att en teleoperatör som debiterar en konsument för betaltjänster ska anses som kreditgivare i förhållande till konsumenten. Nämnden jämställer telefonens sim-kort med ett kredit- eller betalkort och Konsumentkreditlagen ska gälla.
Än sen då? Jo, det innebär att operatören måste ta eventuella klagomål mot den tjänst som debiteringen på allvar. På samma sätt som utgivaren av ett betal- eller kreditkort gör redan idag.
”En konsument som har invändningar mot ett företag som påstår att ett avtal med visst innehåll om köp av en tjänst, exempelvis en dejtingtjänst eller ringsignaler träffats, kan göra samma invändningar gällande mot en teleoperatör som kräver betalning för tjänsten”, skriver ARN på sin webbplats.
Beslutet är viktigt, eftersom operatörerna hittills konsekvent hänvisat alla klagomål till den som levererat tjänsten. Ibland kan det vara mycket svårt att komma i kontakt med denna, företaget kan till exempel vara baserade utomlands. Nu kanske det blir ändring på det.
Uppdatering: SvD:s ekonomisajt E24 har em artikel om ARN:s utslag och KoV:s anmälan av Tele 2.
Andra bloggar om: Teleoperatörer, Mobiloperatörer, Konsumentkreditlagen, Allmänna Reklamationsnämnden, ARN
Lämna ett svar