Bara en bråkdel av de konsumenter som anmäler banker eller andra finansinstitut till Allmänna reklamationsnämnden får rätt. Och de som anmäler samma företag – för samma sak – kan få helt olika beslut. Det berättar DN i en artikel som även refereras av Ekot.
Av 342 ärenden som nämnden behandlade förra året avgjordes bara 15, eller 4,4 procent, till den klagandes fördel, enligt DN.
Problemet verkar ligga i att de klagande inte lyckas föra fram sin sak i sina klagomål. Det visar också de olika utslagen, trots att de berör samma sak.
– Varje ärende bedöms individuellt och beror på hur man fört sin talan. Allmänna reklamationsnämnden gör ingen egen utredning, säger Britta Ahnmé, som är chef för ARN, till tidningen.
En möjlig förbättring vore kanske att man kan framföra sitt klagomål personligen inför nämnden. Då kunde ledamöterna också ställa relevanta frågor. En annan åtgärd kanske vore att nämndens handläggare kontaktar de klagande för att reda ut saken på ett bättre sätt.
Andra bloggar om: Klagomål, Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, Banker, Finansinstitut
Lämna ett svar