Efter anmälan från organisationen Sveriges Konsumenter och två privatpersoner har Reklamombudsmannen uttalat att reklamen är vilseledande.
Det handlar om MQ:s påstående att ” More quality makes your wardrobe, money and planet last longer”.
Sveriges Konsumenter och en av privatpersonernaansåg det vara vilseledande då det inte finns några bevis för att märkeskläder generellt sett skulle vara av bättre kvalitet än andra kläder. Dessutom försöker MQ anknyta sitt utbud av märkeskläder till att de därmed är ett företag som tar ansvar för miljön, ”greenwash”.
En av privatpersonerna som också anmälde reklamen menade att det är fel av MQ att hävda att ”planeten räcker längre” av att konsumera deras kläder, då MQ:s verksamhet och försäljning av kläder snarare bidrar till att ”planeten räcker kortare”.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd fäller den aktuella reklamen med uttalandet:
”Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklampåståendet är vilseledande och ett vilseledande miljöpåstående. Den strider därmed mot artiklarna 5 och E1 i Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknadskommunikation.”
Sveriges Konsumenter skriver om ärendet på sin webbplats.
Andra bloggar om: MQ, Reklam, Marknadsföring, Reklamombudsmannen
Lämna ett svar