Teliasoneras tjänst Fastmobil uppfyller inte lagens krav på god funktion och teknisk säkerhet. Det säger Post- och Telestyrelsen (PTS) som nu kräver att Teliasonera vidtar åtgärder, enligt en artikel i Computer Sweden.
Fastmobil innebär att en mobilantenn placeras på kundens hustak och sedan riktas mot närmaste mobilmast. Över 2 000 fastmobilstationer har installerats sedan Teliasonera lanserade tjänsten under våren 2006. I dag är den Teliasoneras enda alternativ för fast telefoni i vissa delar av landet, bland annat i stormdrabbade Småland.
Klagomålen på tjänstens kvalitet och funktion har varit många, både från abonnenter och kommuner. PTS konstaterar nu att tjänsten inte håller måttet.
Enligt en underrättelse från PTS har Teliasonera till den 2 juni 2008 på sig att vidta åtgärder som leder till att det under normala förhållanden alltid går att ringa och ta emot samtal, faxa och använda internet, enligt tidningen.
Andra bloggar om: Fastmobil, Teliasonera, Post- och Telestyrelsen, PTS
den 25mars ringde jag TeliaSonera och frågade i kundtjänt hur lång uppsägningstiden är på det fasta nätet. 3 månader svarade mannen jag talade med. Då jag skall byta leverantör skickade jag in en uppsägning och tänkte att okej jag får väl betala lite mer då för de (3 mån) döm om min förvåning när en vännina ringer mig på mobilen den27/3 och talar om att telefonen är avstängt på kundens begäran. Så nu sitter jag här utan fast telefoni vilket retar mig någon för jäkligt. Har kollat om det går att mejla direkt till TeliSonera men icke sa nicke.