SJ:s nya prissättningssystem gör det dyrare att resa med tåg på populära sträckor och tider. Systemet får kritik från resenärer som tycker att det blir för dyrt att resa miljövänligt. Samtidigt kan konkurrens vara på väg på den mest trafikerade sträckan, Stockholm-Göteborg, redan till sommaren, enligt ekonomisajten E24.
Med SJ:s nya prissättningssystem, där alla priser sedan i februari styrs av efterfrågan, har priserna naturligt blivit dyrare på de mest populära destinationerna och de vanligaste avgångarna. För en privatperson som vill åka mellan två av Sveriges tre storstäder över en helg blir det nästan alltid billigare att flyga med ett lågprisbolag, eller att hyra en bil om man är två personer.
Konkurrensen på persontågtrafiken har bara delvis släppts fri i Sverige. SJ har konkurrens på nattåg och tåg som går över gränsen till grannländer. Men nu vill vagnuthyrningsbolaget Interrail utmana SJ på paradsträckan Stockholm-Göteborg med vad de kallar Panoramatåget som testkördes under turistmässan i Göteborg i helgen, enligt E24.
Vi får se hur det går med konkurrensen. Men SJ har ingen annan uppgift än att vara så lönsamma som möjligt. Det har politikerna bestämt. Några miljöhänsyn ingår inte i uppdraget. Dags att tänka om?
Andra bloggar om: SJ, Biljettpriser, Miljö
Lämna ett svar