web analytics
  • Internet, Restauranger 08.05.2011

    Matbloggarna en växande maktfaktor för krogarna. Enligt en undersökning som tidningen Restaurangvärlden gjort använder sju av tio svenskar nätet som ett verktyg för att välja restaurang. Elva procent uppger att de läser matbloggar, skriver DN På stan i en artikel.

    Branschen verkar ha uppmärksammat detta.

    -De har absolut en betydelse för dem som är intresserade av gastronomi. Om en blogg skriver om ett nytt ställe blir det ett kvitto på att man behöver gå dit, säger Ami Hovstadius som studerat fenomenet foodies för turistorganisationen Visit Swedens räkning, till DN.

    Men DN verkar vara lite oroad över konkurrensen. I en annan artikel intervjuas bloggaren bakom bloggen The foodie sthlm. Han får naturligtvis frågan om hur han ser du på det han gör i relation till dagstidningarnas krogrecensioner.

    -Det är två helt olika saker. De är mycket bredare, och skriver om allt från inredningen till vinet och servicen. Jag skriver bara om maten. Dessutom går ju de etablerade medierna flera gånger, och kan se kontinuiteten på ett helt annat sätt. Det här är min hobby, inte ett jobb, säger han till DN.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 10:54

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.