Det var min vän Loise som först uppmärksammade mig på ”den dummaste produkten någonsin”, och jag har sparat länken för att skriva om den. Men nu har TT och flera tidningar uppmärksammat det, så nu får det vara dags.
Det handlar om Vigo, en ny sorts tuggummin säger sig hjälpa konsumenten på traven till ökad skönhet, skarpt intellekt och atletiska framgångar. Tuggummit som räknas som kosttillskott, säljs bland annat säljs på apotek. Det innehåller bland annat vitaminer, betakaroten och selen
SvD har talat med företaget bakom produkten som säger att deras hälsopåståenden är granskade av granskats av Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EFSA.
– Vi säger inte att man blir snyggare utan att man bibehåller en sund hud, säger Lisa Westerdahl, produktchef på Antula Healthcare som tillverkar produkten, till Svenska Dagbladet.
Konsumentverket har enligt SvD nu börjat titta närmare på marknadsföringen av tuggummit.
– Vi har börjat granska detta i dag sedan vi fått in en del input om vissa påståenden som folk tycker är för långtgående för ett tuggummi, säger Henrik Örnstedt, handläggare på Konsumentverket, till tidningen.
Även Livsmedelsverket är tveksam till att tuggummit kan ha de effekter som påstås.
I vilket fall som helst är det ett dyrt och onödigt sätt att få i sig de ämnen som man kan få genom en allsidig kost. Produkten är onödig, precis som vitaminvatten på flaska.
Andra bloggar om: Kosttillskott, Vigo, Antula Healthcare
Lämna ett svar