Mer än vartannat flygbolag på svenska flygplatser ger inte passagerarna den information de enligt lag har rätt till. Det visar en marknadskontroll som Konsumentverket har genomfört.
Flygbolag är enligt en EG-förordning skyldiga att informera passagerare om deras rättigheter. Om ett flyg ställs in, försenas med mer än två timmar eller om en passagerare nekas ombordstigning ska passageraren få skriftlig information från flygbolaget om vilken kompensation han eller hon har rätt till. Dessutom ska det finnas information vid incheckningsdisken om rättigheterna.
Sju av tretton bolag ger inte information vid inställda, överbokade eller försenade flyg. Tre av tretton bolag saknar information vid incheckningsdisken.
– Det är förvånande att det finns flygbolag som trots tidigare kontroller och uppmaningar från Konsumentverket fortfarande brister i sin skyldighet att informera konsumenterna om deras rättigheter, kommenterar Gunnar Larsson, Konsumentombudsman, KO.
Andra bloggar om: Flyg, Flygbolag, Information
Lämna ett svar