Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Avreglering gav dyrare nummerupplysning.
  • Telekom 13.04.2008

    Det skulle bli mycket billigare – men att ringa nummerupplysningen har tvärtom blivit dyrare sedan de nya reglerna om bättre konkurrens infördes, berättar DN.

    De två överlägset största aktörerna tar i dag minst 20 procent mer för ett genomsnittligt samtal dagtid än vad de gjorde för sju år sedan. För sms-frågor, som sköts automatiskt av datorer och är billigare än personlig betjäning, tar företagen också mer betalt än vad man förr gjorde för ett typiskt samtal.

    Eniro 118 118, branschdominant med 90 procent av marknaden, säger sig ha ambitionen att ta ”marknadsmässiga priser anpassade efter marknadsläget”. Men att priserna inte sänkts skyller man på kunderna.

    – Konsumenterna har väldigt dålig koll på vad det här kostar egentligen. Det är förhållandevis små summor och om det kostar 14:50 eller 15:50 kanske inte spelar så himla stor roll för de flesta, säger Lars Östman, marknadschef för Eniro 118 118.

    Allra billigast är 118 800. Företaget säger sig ligga så lågt i pris som det är möjligt. Men något priskrig har det inte startat.

    – De stora företagen låter oss finnas och har gjort bedömningen att priset inte är relevant att spela på. Vi gör inte samma bedömning, säger Markus Öhman, vd för Teleinfo 118 800.

    Det finns i dag en handfull nummerupplysningsföretag som ser pengar att tjäna. Branschen omsätter runt 650 miljoner per år, skriver DN.

    Ännu ett exempel på ett avregleringsfiasko, där vi fått ett oligopol som själva bestämmer priserna.

    Andra bloggar om: ,

    Skrivet av av Carl @ 4:28

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.