Att reklam via mobilen är en framtidsmarknad för reklambranschen har jag tidigare berättat om. Nu berättar DN mer om den kommande marknaden.
Med den nya generationen mobiler får reklambranschen vad den alltid drömt om – en rak och personlig kanal direkt till konsumenterna.
– Det är en marknad som kommer att växa fruktansvärt mycket, säger Pia Grahn Brikell, vd i Sveriges Reklamförbund.
Teoretiskt kan få medier slå mobilerna i reklamsammanhang. En del människor rankar mobilen som den viktigaste ägodelen vilket väl bevisas av att många aldrig släpper det krampaktiga greppet om nallen. Tekniskt är den snart en fullfjädrad dator som kan spåras var den än befinner sig, vilket möjliggör geografiskt riktad reklam. Kan mobilen i nästa steg kopplas ihop med konsumentens köpvanor på internet så är reklambranschens våta dröm fullständigt uppfylld.
– Det är den unga generationen som är den mest intressanta målgruppen. De lever verkligen för sin mobil och använder den till spel, musik och allting. Mobilerna är redan små datorer men de kommer att bli ännu mer avancerade och det möjliggör en massa mer reklam, säger Pia Grahn Brikell till DN.
Jag är ganska allergisk mot reklam. För min hälsas skull ser jag bara en utväg. Vi måste få möjlighet att NIXa våra mobiler i framtiden. Den möjligheten måste branschen ge oss – annars blir det uppror!
Andra bloggar om: Mobiltelefon, Mobil, Reklam, Marknadsföring, NIX-registret
Lämna ett svar