I Sydsvenskan läser jag en dålig artikel om hur företag försöker kringgå förbudet för säljsamtal till NIXade telefonnummer. Artikeln är dåligt researchad och låter Anders Kasberg, vd för Swedma, direktreklambolagens branschorgan, framföra sina åsikter oemotsagt.
Bara ett exempel ges i artikeln. Det ena handlar om Viasat som gjorde säljsamtal under förevändning av en marknadsundersökning.
I artikeln berättas också att Trygg Hansa årligen ringer upp 1,9 miljoner kunder och ställer frågan om de är rätt försäkrade. Anders Kasberg menar att det då inte rör sig om ren försäljning, vilket gör det möjligt att kringgå reglerna.
– Den typen av samtal tror jag kommer fortsätta att öka, säger han till Sydsvenskan.
Kasberg hävdar också att det låga antalet fällningar i DM-nämnden visar att branschen uppför sig korrekt. Årligen kommer ca 200 anmälningar till nämnden, och ca 60 frias.
Hur många vet var man ska vända sig när säljarna ringer NIXade nummer? Nämnden är nog i stort sett okänd. Ett antal anmälningar brukar komma in till Konsumentverket men mörkertalet är väldigt stort.
Sydsvenskan borde ha gjort bättre research och gett fler exempel. Till exempel förekommer det att telemarketingbolag etablerar sig i utlandet för att kringgå NIX. Det borde Sydsvenskan tagit reda på. Tidningen borde också låtit andra kommentera Kasbergs påståenden.
Andra bloggar om: Telemarketing, Telefonförsäljning, NIX-registret
Lämna ett svar