Det irländska bolaget Ryanair ägnar mer energi åt att uppfinna nya avgifter än att ta hand om sina passagerare. Från november krävs resenären till exempel på en extra avgift om resan inte betalats med flygbolagets betalkort, berättar Sydsvenskan som hänvisar till den norska webbplatsen dinside.no.
Dessutom är biljetten för barn under två år ofta dyrare än för vuxna, trots att barnet inte ens får en egen stol.
Ryanair trotsar också, tillsammans med Norwegian, den bestämmelse i den svenska Betaltjänstlagen som förbjuder extraavgifter när man betalar med kort. Svenska myndigheter har svårt att komma åt ofoget, bolagen opererar från utlandet, enligt SvD.
Ryanairs marknadsföring är klart falsk, eftersom de biljettpriser som annonseras inte inkluderar de tillägg som är obligatoriska. Visserligen har EU tagit tag i frågor kring lågprisbolagens marknadsföring, men till dess värstingen Ryanair bättrar sig borde de bojkottas. Om vi gör det skickar vi dessutom ett budskap till övriga bolag om att sluta med sitt oskick.
Andra bloggar om: Ryanair, Norwegian, Flyg, Flygbiljett, Lågprisflyg, Extraavgifter, Extra avgifter
Lämna ett svar