Sova AB:s löften om att ge kunderna pengarna tillbaka om det regnar på midsommarafton har återigen fällts i domstol. Det är tredje gången på fyra år som Sova fällts för vilseledande reklam, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Jag har tidigare bloggat om Sovas kampanj som förra sommaren kördes för tredje gången. KO har flera gånger agerat mot kampanjen som verket anser vara vilseledande:
- 2007 utfärdade KO ett föreläggande som förbjöd Sova att använda den vilseledande reklamen. Sova godkände föreläggandet.
- 2008 stämde KO Sova inför tingsrätt sedan företaget använt samma reklamkampanj som året före. KO vann målet i tingsrätt under 2009.
- 2010 stämde KO återigen Sova inför tingsrätt efter att bolaget sänt reklam i tv med samma brister som tidigare. Det är domen kring detta som nu kommit.
Domen från Stockholms tingsrätt är förenat med ett vite på en miljon kronor. Om Sova fortsätter med kampanjen, utan att tydlig skriva i reklamen vilka förutsättningarna är för erbjudandet, kan KO ta bolaget till domstol för att få vitet utdömt, skriver KoV.
Att Sova inte lär sig!
Andra bloggar om: Sova, Marknadsföring, Reklam, KO, Konsumentombudsmannen
Lämna ett svar