Pengarna tillbaka om det regnar på midsommarafton, lovar sängkedjan Sova i en reklamkampanj. De talar inte om att det gäller en viss mängd regn under en begränsad tidsperiod och på en viss plats. Nu agerar Konsumentombudsmannen mot företaget för tredje gången, enligt ett pressmeddelande från KoV.
Redan 2007 förbjöd KO Sova AB att ge motsvarande erbjudande utan att tydligt redogöra för villkoren. Trots detta gjorde företaget 2008 om kampanjen, den här gången med villkoren gömda längst ner i minimal textstorlek. Inte alls tydligt, tyckte KO, och vände sig till Stockholms tingsrätt. Tingsrätten dömde då Sova AB att betala 300 000 kronor i böter för att ha brutit mot förbudsföreläggandet.
Nu blir det en ny stämning. Troligtvis lutar sig KO mot det tidigare föreläggandet.
– Sova AB visar en häpnadsväckande nonchalans när man nu för tredje gången bryter mot gällande regelverk. Företaget struntar i lagen och det drabbar både konsumenter och konkurrenter, säger Agneta Broberg, ställföreträdande KO.
Även DN har en artikel om KO:s stämning.
Andra bloggar om: Marknadsföring, Reklam, KO, Konsumentombudsmannen
Lämna ett svar