I GP läser jag en efterlängtad nyhet. Det handlar om bredbandsleverantörernas marknadsföring.
Upp till 24 Mbit per sekund. Den formuleringen har retat gallfeber på kunder som bara fått en bråkdel av hastigheten. Nu backar bredbandsbolagen och ändrar marknadsföringen, berättar GP.
Efter massiv kritik lovar nu de fem dominerande bolagen att ändra sin marknadsföring. Telia har redan gjort det. De övriga – Com Hem, Bredbandsbolaget, Tele2 och Glocalnet – följer efter från 1 augusti.
– Det här har vi jobbat för ganska länge. Jag tror att det kommer att bli färre tvister. Detta gynnar både konsumenterna, konkurrensen och faktiskt även operatörerna som bör få betydligt mindre belastning på sina kundtjänster, säger Mattias Grafström, vd för Konsumenternas tele- och internetbyrå, Ktib.
Framöver kommer bredbandsreklamen att ange ett intervall, till exempel att hastigheten blir 8-24 megabit per sekund. 24 är då den teoretiska maxhastigheten medan 8 är den lägsta garanterade hastigheten.
En annan nyhet är att bytesrätt införs – man ska alltså inte behöva betala för en hastighet man inte kan utnyttja utan får gratis byta ner sig från exempelvis 8-24 till 2-8 Mbit, skriver tidningen.
Själv är jag relativt lyckligt lottad. Jag betalar för ”upp till” 24 Mbit/s men får cirka 16. Många får betydligt lägre hastigheter. Min hastighet har jag kollat med hjälp av Bredbandskollen, det kan du också göra!
Något jag funderar över är i fall detta även kommer att gälla mobilt bredband. Det framgår inte av artikeln. För mobilt bredband brukar hastighetsproblemen vara stora.
Lämna ett svar