Antalet klagomål på teletjänster har minskat, visar ny statistik från Konsumenternas tele- och internetbyrå (KTIB). Klagomålen som gäller mobilt bredband har dock ökat stort, enligt en artikel i GP. Även TT har en artikel som refererar GP.
Under årets tre första månader fick KTIB in 160 ärenden som rörde mobilt bredband, jämfört med 19 stycken under samma period i fjol. Fler operatörer och fler kunder är förklaringen till ökningen, enligt KTIB.
– Våra ärenden gäller främst frågor kring täckning, utlovad hastighet och prisinformation, säger Andreas Evestedt på KTIB till GP.
Mitt råd till den som tanker skaffa mobilt bredband är att först prova på de platswe där du tanker använda det. Många säljare ger dig möjlighet att låna ett modem, med ett tillfälligt abonnemang. Andra ger dig möjligheten att häva abonnemanget med kort varsel, om du inte är nöjd.
Du kommer aldrig att nå upp till de hastigheter som utlovas, notera orden “upp till”. Oftast blir hastigheten betydligt lägre. Och framför allt, teckna aldrig ett abonnemang i ett tillfälligt försäljningsställe – då är du rättslös!
Andra bloggar om: Konsumenternas tele- och internetbyrå, KTIB, Mobilt bredband, Klagomål
[…] Något jag funderar över är i fall detta även kommer att gälla mobilt bredband. Det framgår inte av artikeln. För mobilt bredband brukar hastighetsproblemen vara stora. […]