Redan i fjol dömdes L’Oréal i Marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring av sina antirynkkrämer.
Men företaget fortsätter med vilseledande påståenden, menar KO. Eftersom marknadsföringen bryter mot en tidigare dom mot bolaget kräver KO nu att L’Oréal straffas med böter, skriver KoV i ett pressmeddelande som också uppmärksammas av TT.
Det handlar om påståenden som att krämerna kan minska eller ta bort rynkor, något som företaget inte kan visa.
– Konsumenter måste kunna lita på reklam, även när det gäller skönhetsprodukter. Vi vill få stopp på den här typen av överdrifter. Jag hoppas att tingsrätten sänder en stark signal till L’Oréal om att det inte är okej att vilseleda konsumenter, säger Gunnar Larsson, Konsumentombudsman.
Andra bloggar om: L’Oréal, Antirynkkrämer, Marknadsföring, Reklam, Vilseledande marknadsföring
Lämna ett svar