Skivbolagen har varit dåliga på att anpassa sig till en förändrad verklighet. I stället för att söka nya sätt att paketera och sälja musik har de ägnat stor kraft åt att försöka komma åt fildelningen. Exempelvis har de lobbat igenom den märkliga IPRED-lagen.
Trots detta ökar musikförsäljningen. Det beror bland annat på att andra entreprenörer hittat på andra sätt att paketera musik, som till exempel iTunes, Spotify och Rdio.
I SvD kan vi läsa om de misstag som branschen gjort. De ville fortsätta att sälja album som förut, bara med annan teknik. Existerande marknader och affärsmodeller skulle skyddas till vilket pris som helst, skriver SvD.
Ett av misstagen var nog att jaga fildelarna. Samtidigt som musikförsäljningen ökar et har aldrig har det varit så många som fildelar i Sverige som nu, enligt rapporten ”Svenskarna och internet” från nätstiftelsen .SE. Vad gäller köp av musik visar alltså statistiken att de som helst betalar för musik på nätet också är de som fildelar mest, berättar Sveriges Radio.
Musikbranschen borde alltså tänka om. Gå i gamla banor lönar sig inte!
Andra bloggar om: Musikförsäljning, Fildelning, Strömning, Streaming, Musikbranschen
[…] är bra korkad när man gör de som är mest intresserade, de som lyssnar, tittar, använder och betalar mest till […]