”Inget tillsatt socker” basunerar Leksandsbröd ut på sina nya förpackningar med knäckebröd. Men det finns inte socker i något annat traditionellt knäckebröd heller, menar Konsumentföreningen Stockholm (KfS) som anser att Leksandsbröds marknadsföring strider mot livsmedelslagstiftningen. Det skriver föreningen i ett pressmeddelande.
En livsmedelstillverkare ska deklarera vilka ingredienser en produkt innehåller. Men det blir allt vanligare att de även deklarerar vad produkten inte innehåller. Några exempel är ”Utan tillsatt socker”,”0 % transfett”, ”Utan tillsatser” och ”Inget kolesterol”, ”30 % mindre socker”.
– Att deklarera sådant som inte finns i ett livsmedel är vanligt i USA och Storbritannien, men har börjat sprida sig som en farsot även i Sverige. I enstaka fall kan det vara berättigat. Men att lyfta fram en egenskap som något speciellt, som att ett knäckbröd inte innehåller tillsatt socker när liknande produkter inte heller gör det, är direkt vilseledande. Vi anser att det går emot lagstiftningen som är mycket tydlig på denna punkt, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor vid KfS.
Livsmedelsverket välkomnar den anmälan mot Leksandsbröd som KfS gjort.
– Det är mycket bra med fall som uppmärksammar märkning eftersom konsumenten måste få rätt information för att kunna göra medvetna val, säger Anna Göransdotter Nilsson , statsinspektör vid verket.
Andra bloggar om: Livsmedel, Märkning, Marknadsföring, Konsumentföreningen Stockholm
[…] anmäldes tillverkaren Leksandsbröd, just för att ha använt argumentet ” utan tillsatt socker”. Det […]